Design and validation of an instructional prototype to apply the flipped learning model in higher education

Authors

  • Karina Quinde-Herrera Universitat Rovira i Virgili
  • Vanessa Esteve-González Universitat Rovira i Virgili
  • Cristina Valls-Bautista Universitat Rovira i Virgili

DOI:

https://doi.org/10.17345/ute.2023.1.3507

Abstract

This paper presents the design and validation process of an instructional prototype to apply the flipped learning (FL) model in higher education institutions. For the development of this project, the principles of educational design research (EDR) were followed. This study describes the prototype as a result of the second phase of the EDR. First, we review and analyze the literature on the implementation of the FL model. Secondly, we carried out a Delphi study with experts (n=20) from different fields of knowledge (educational technology, information technology, pedagogy, engineering, agronomy, nutrition, etc.). The collected data was used to validate the understanding, relevance and importance of the prototype. In this paper we present the indicators resulting from the prototype and its validity to support university professors in the application of the FL model.

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Author Biographies

Karina Quinde-Herrera, Universitat Rovira i Virgili

Karina Quinde-Herrera forma parte del Grupo de Investigación Applied Research Group in Education and Technology (ARGET) de la Universidad Rovira i Virgili (URV). Es miembro de la Universidad de Cuenca desde el 2008 donde ha participado en proyectos de investigación en diferentes campos del conocimiento, especialmente el de la salud. Máster en Tecnología Educativa, e-Learning y Gestión del Conocimiento por la URV, doctoranda en el programa de Tecnología Educativa de la misma universidad. Recibió el Diploma Superior en Formulación y Evaluación de Proyectos de Investigación y el Diploma Superior en Docencia Universitaria, ambos por la Universidad de Cuenca, Ecuador

Vanessa Esteve-González, Universitat Rovira i Virgili

Vanessa Esteve-González es doctora en Tecnología Educativa, máster en Tecnología Educativa: e-Learning y Gestión del Conocimiento e Ingeniera técnica en Informática de Gestión por la Universidad Rovira i Virgili (URV). Es investigadora y técnica del grupo Applied Research Group in Education and Technology (ARGET, ref. 2017SGR1682) y profesora asociada del departamento de Pedagogía de la URV. Las principales líneas temáticas de investigación en las que trabaja son la competencia digital, los entornos virtuales de aprendizaje 3D, robótica educativa y educación STEAM.

Cristina Valls-Bautista, Universitat Rovira i Virgili

Licenciada en Biología y CAP en Biología. Doctora en Biología. Profesora visitante en el área de didáctica de las ciencias experimentales en la Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología (FCEP) de la URV e investigadora del grupo Applied Research Group in Education and Technology (ARGET). Ha participado en dos proyectos ARMIF sobre la investigación en la mejora y la innovación en la formación de maestros. También ha dirigido proyectos de innovación docente cuyo objetivo es desarrollar proyectos educativos en escuelas de primaria.

Published

2023-04-14

How to Cite

Quinde-Herrera, K., Esteve-González, V. ., & Valls-Bautista, C. . (2024). Design and validation of an instructional prototype to apply the flipped learning model in higher education. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), (1), 30–48. https://doi.org/10.17345/ute.2023.1.3507 (Original work published April 14, 2023)

Issue

Section

Articles