Grups col·laboratius en ensenyament secundari: professors que aprenen i alumnes que ensenyen
DOI:
https://doi.org/10.17345/ute.2016.1.969Paraules clau:
Organització, escola, alumne, professor, innovacióResum
Aquest article recull el disseny i resultats d'un projecte de recerca desenvolupat conjuntament per professors del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Múrcia i l'Institut d'Educació Secundària La Flota de la Regió de Múrcia. El projecte va ser finançat per la *CARM a través del seu "Programa III d'Iniciatives d'Innovació Educativa" en el sistema d'ensenyament reglat. La finalitat d'aquest projecte va ser la d'aconseguir un canvi en la cultura organitzativa del centre escolar des de l'àmbit acadèmic mitjançant la constitució de grups de col·laboració entre professors i alumnes d'aquest. Per a això es va crear la figura de l'alumne col·laborador entorn de quatre rols diferenciats i es va promoure una major participació d'aquests en tasques del centre, la qual cosa va afavorir finalment una millora del clima en el centre escolar. El projecte es va desenvolupar al llarg d'un curs acadèmic i els resultats obtinguts a través de qüestionaris van ser valorats molt positivament tant per part de professorat com alumnat i famílies.Descàrregues
Referències
ARMENGOL, C. (2001). La cultura de colaboración. Reto para una enseñanza de calidad. Madrid: La Muralla.
ARNAIZ, P. (2011). Luchando contra la exclusión: buenas prácticas y éxito escolar. Innovación educativa, 21, 23-35.
ARNAIZ, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI. 30 (1), 25-44.
ARZOLA, D.M. (2014). La distancia entre el discurso de la participación y las prácticas participativas en los centros de Educación Secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa 19 (61), 511-535.
CANO, J. y GARCÍA NIETO, N. (2010). Aproximación a la percepción de los orientadores escolares sobre la colaboración que reciben de la comunidad educativa: retos y propuestas. Revista Complutense de Educación. 21 (1) 149-169.
ESCUDERO, T. (2011). La construcción de la investigación evaluativa. El aporte desde la educación. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
FERNÁNDEZ, M.D. y MALAVAR, M.L. (1999). La colaboración en los centros educativos: una oportunidad de aprendizaje profesional. En Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 3 (1). En http://www.ugr.es/~recfpro/rev31COL3.pdf
GARCÍA, D. (2014). Hacia una escuela participativa: estudio cualitativo de buenas prácticas de participación del alumnado en educación primaria y secundaria. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Madrid.
GONZÁLEZ, M.T. (2003). Cultura y subculturas organizativas. En M.T. González (Coord.) Organización y gestión de centros escolares. Dimensiones y procesos (pp.169-185). Madrid: Pearson.
HERNÁNDEZ, E., MEDINA, R. (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32 (2), 499-512 http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.172041
LORENTE, A. (2006). Cultura docente y organización escolar en los Institutos de Secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10 (2).
PRENDES, M.P. (2003). Aprendemos… ¿Cooperando o colaborando? Las claves del método. En F. Martínez (Comp.) Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo (pp. 95-127). Barcelona: Paidós.
RAMOS, J.L. (2011). Investigación evaluativa. En S. Cubo, B. Martín, J.L. Ramos (Coords.), Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud (pp. 409-456). Madrid: Ediciones Pirámide.
VIÑAO, A. (2001): Culturas escolares, reformas e innovaciones educativas. Con-ciencia Social, (5) 27-45.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Els / les autors/ores que publiquen en aquesta revista accepten els termes següents:
- Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència de reconeixement de Creative Commons (CC BY-NC-SA), que permet que se'n faci difusió reconeixent-ne l'autoria i la primera publicació en aquesta revista.
- Els autors/ores poden establir, independentment, altres disposicions contractuals que permetin la publicació de la versió publicada en aquesta revista en altres mitjans (per exemple, en un repositori institucional o en un llibre), amb el reconeixement de la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors/ores tenen permís per publicar la seva obra en línia i se'ls proposa de fer-ho (per exemple, en repositoris institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de tramesa, perquè pot produir bons resultats i fer que l'obra publicada rebi més citacions (Vegeu The Effect of Open Access).
DECLARACIÓ DE PRIVACITAT
Els noms i les adreces de correu electrònic que hi ha al lloc web de la revista només s'utilitzaran per als usos indicats en aquesta revista i no estaran disponibles per cap altre ús ni per terceres parts.
PROMOCIÓ I DIFUSIÓ DEL ARTICLE
Els/les autors/es es comprometen a participar en la màxima difusió del seu manuscrit un cop publicat, així com de tota la revista. Es comprometen també a participar activament a les xarxes socials de la revista en la fase preprint, com en la posterior a l'edició final. S'han de promocionar els articles utilitzant el enllaç de la web oficial ( https://revistes.urv.cat/index.php/ute/index ) juntament amb els seus dois, per augmentar la lectura, citació i impacte.