Necesidades y perspectivas de la integración de la inteligencia artificial generativa en el contexto educativo español

Autores/as

  • Fabio Saz-Pérez Balearic Islands University - Universitat de les Illes Balears, Palma, Spain PhD. Candidate in Educational Technology
  • Bartolomé Pizà-Mir Balearic Islands University - Universitat de les Illes Balears, Palma, Spain

Palabras clave:

ChatGPT, Delphi, educación, expertos, perspectivas

Publicado

13-05-2024

Resumen

Este trabajo aborda la metodología Delphi mediante un panel de expertos para la detección de necesidades y perspectivas sobre la integración de herramientas de inteligencia artificial generativa. Los resultados obtenidos tras la última ronda indican un alto acuerdo entre los diferentes evaluadores (W de Kendalll =,751). Las principales preocupaciones y necesidades detectadas son: la necesidad de replantear los métodos de enseñanza-aprendizaje y evaluación, la necesidad de obtener recursos formativos debido a su escasez, así como la preocupación por el fraude y la necesidad de formación del profesorado. Al mismo tiempo, se pasó el mismo cuestionario a profesores y profesores en formación, mostrando percepciones diferentes a las de los expertos.

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No

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Biografía del autor/a

Fabio Saz-Pérez, Balearic Islands University - Universitat de les Illes Balears, Palma, Spain PhD. Candidate in Educational Technology

Degree in Biology and Biochemistry, with two Masters in Neurosciences and Teacher Training. With more than 10 years of teaching experience in secondary education, covering various scientific subjects, and 6 years of ICT coordination. Currently, he is a government worker for the Conselleria d'Educació de les Illes Balears. In the academic-research field, he is a PhD student in Educational Technology and has participated in projects for the introduction of new technologies in the classroom, as well as in congresses on ICT and science didactics. He is also a speaker in trainings related to neuroeducation.

Bartolomé Pizà-Mir, Balearic Islands University - Universitat de les Illes Balears, Palma, Spain

Degree and PhD in Science, also PhD in Education Sciences from the University of the Balearic Islands. With more than 10 years of teaching experience in compulsory and post-compulsory stages. In the field of research, he is the author of several publications (articles and book chapters) on evaluation, curriculum design and specific didactics of science and mathematics. He has been a speaker at several conferences related to these topics. Currently, he is also a university professor in the areas mentioned above and a teaching career official in the specialty of mathematics.

Cómo citar

Saz-Pérez, F., & Pizà-Mir, B. (2024). Necesidades y perspectivas de la integración de la inteligencia artificial generativa en el contexto educativo español. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 2, e3803. https://doi.org/10.17345/ute.2024.3803

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