El aprendizaje invertido en la educación universitaria desde la perspectiva docente: una revisión de la literatura
DOI:
https://doi.org/10.17345/ute.2022.2.3388Resum
El presente artículo tiene como objetivo principal caracterizar las investigaciones que han sido realizadas sobre el aprendizaje invertido en la educación universitaria y que consideren la perspectiva de los docentes. Dado que la mayoría de los estudios apunta a investigaciones experimentales, estudios mixtos o cualitativos centrados en el desarrollo del curso, el rendimiento, la efectividad y las percepciones del estudiante. Por ese motivo se busca analizar las bases conceptuales que sustentan las investigaciones, las características de su aplicación y las perspectivas que adoptan los docentes universitarios sobre este enfoque. Con esta finalidad se realiza una revisión sistemática de 29 artículos de investigación seleccionados de las bases de datos Science Direct, Web of Science y Scopus. Los resultados muestran una mayor presencia de estas investigaciones en Europa, Norteamérica y Oceanía, así como una tendencia creciente de las publicaciones en los últimos dos años. Además, se aprecia una variedad de definiciones para los términos aula invertida y aprendizaje invertido, así como las características asociadas al aprendizaje activo.
Palabras clave: aula invertida; aprendizaje invertido; educación superior; enseñanza universitaria; profesorado.
Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Els / les autors/ores que publiquen en aquesta revista accepten els termes següents:
- Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència de reconeixement de Creative Commons (CC BY-NC-SA), que permet que se'n faci difusió reconeixent-ne l'autoria i la primera publicació en aquesta revista.
- Els autors/ores poden establir, independentment, altres disposicions contractuals que permetin la publicació de la versió publicada en aquesta revista en altres mitjans (per exemple, en un repositori institucional o en un llibre), amb el reconeixement de la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors/ores tenen permís per publicar la seva obra en línia i se'ls proposa de fer-ho (per exemple, en repositoris institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de tramesa, perquè pot produir bons resultats i fer que l'obra publicada rebi més citacions (Vegeu The Effect of Open Access).
DECLARACIÓ DE PRIVACITAT
Els noms i les adreces de correu electrònic que hi ha al lloc web de la revista només s'utilitzaran per als usos indicats en aquesta revista i no estaran disponibles per cap altre ús ni per terceres parts.
PROMOCIÓ I DIFUSIÓ DEL ARTICLE
Els/les autors/es es comprometen a participar en la màxima difusió del seu manuscrit un cop publicat, així com de tota la revista. Es comprometen també a participar activament a les xarxes socials de la revista en la fase preprint, com en la posterior a l'edició final. S'han de promocionar els articles utilitzant el enllaç de la web oficial ( https://revistes.urv.cat/index.php/ute/index ) juntament amb els seus dois, per augmentar la lectura, citació i impacte.