El Parèntesi Pandèmic cap a una Escola Transmèdia. Directrius per pensar una nova escola post COVID19

Autors/ores

Paraules clau:

Escuela, Interfaz, Transmedia, TIC, Enseñanza, Aprendizaje, Educación, COVID19, Sociedad digital,

Resum

El parèntesi pandèmic va portar aparellat nombrosos inconvenients a l'educació, però també va originar un espai d'oportunitats per repensar i redissenyar l'escola.

Així, aquest article reuneix les línies de pensament al voltant de la gestació d'una nova escola, partint de l'anàlisi del que va passar a partir del COVID19 i prenent com a referència la situació escolar a la província de Missions, Argentina.

Aborda, de manera superficial, temes generals respecte a la incorporació de les TIC a l'educació, per endinsar-se en la qüestió de la interfície escola que necessita ser redissenyada per respondre a les demandes de la societat digital.

Proposa la metàfora i pedagogia de la migració com a resposta explicativa i conclou amb la revisió dels processos de mediamorfosi, remediació i convergència necessaris per pensar una escola transmèdia, on l'esdevenir entre el món analògic i el digital es vehiculitzi a través de diferents narratives que permetin propostes pedagògiques multidireccionals, multimodals i significatives necessàries per a l'aprenentatge al segle XXI.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Sandra Bonetti, Universidad Abierta Interamericana

Profesora de Dibujo y Pintura. Licenciada en Artes Visuales. Especialista en Educación y TIC. Especialista en Entornos Virtualesd el Aprendizaje. Maestranda en Tecnología Educativa por la Universidad Abierta Interamericana.

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Misiones (2015-2020) Responsable y Coordinadora de Formación y Acompañamiento al Docente del Programa de Innovación Educativa Plataforma Guacurarí. Referente de Formación Docente Continua. Referente de Educación Superior.Curricularista y evaluadora de Ofertas de Nivel Secundario, Superior, Formación Profesional en la modalidad de ETP.

Escuela secundaria de innovación de misiones (2018 – Continúa)Co escritora del Diseño Curricular de la Escuela Secundaria de Innovación. Responsable de la selección del equipo docente. Responsable Académica.MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y DEPORTES DE LA NACIÓN- iNSTITUTO NACIONAL DE EDUCACIÓN TECNOLÓGICA (inet) (2018 –2019)

Coordinadora Académica del Postítulo de Metodologías Innovadoras con TIC. Tutora virtual.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA NACIÓN- iNSTITUTO NACIONAL DE Formación docente (infod)(2010 – 2016)

Tutora virtual. Postítulo: Especialización en Educación y TIC.

Programa Conectar-Igualdad: Curso básico de alfabetización digital.

Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación, México- Organización de Estados Iberoamericanos (OEI)(2014 – 2015)

Tutora virtual. Curso virtual de Fortalecimiento docente.

 

Escuela Superior de danzas de la prov. de misiones(1998 – 2015)

Coordinadora Pedagógica del Profesorado de Danzas del ISFD.

Profesora en el nivel básico y superior.

Escuela Superior de Música de la prov. de misiones

(2021 y continúa)

Coordinadora Pedagógica de Tecnicaturas Superiores

 

Referències

Albarello, Francisco (2009) Leer y navegar en Internet. Tesis de Doctorado en Ciencias de la Educación. Buenos Aires. Universidad Austral.

(2019) Lectura Transmedia. Ampersand. ISBN:9789874161246.

Bermúdez, Julio (2000). Sobre la Migración. La Arquitectura: Entre La Civilización Digital y Análoga. POLIS, No.6, Pp.56-59.

https://www.academia.edu/5307579/Sobre_la_Migraci%C3%B3n_La_Arquitectura_Entre_La_Civilizaci%C3%B3n_Digital_y_An%C3%A1loga?from=cover_page.

Bolter, David J. y Grusin, Richard (2011) Inmediatez, hipermediación, remediación. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación. Vol. 16, pp. 29-57. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España. https://www.redalyc.org/pdf/935/93521629003.pdf

Bonetti, Sandra (2020) Evaluar, acreditar y sostener trayectorias escolares. Aportes para pensar la gestión de la clase en tiempos de pandemia. Plataforma Guacurarí https://guacurari.misiones.gob.ar/ubicacion/la-evaluacion-en-tiempos-depandemia/

Burbules, Nicholas y Callister, Thomas (2001) Educación, riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Barcelona. Granica.

Cobo Romaní, Cristóbal y Moravec, John W. (2011) Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Col·lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius / Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona

Dussel, Inés (2011) Aprender y enseñar en la Cultura Digital. VII Foro Latinoamericano de Educación. Documento Básico. Buenos Aires. Santillana.

Fernández, Leonardo (2017) ¿Cómo impacta el ambiente en la supervivencia de especies animales? CONICET. Disponible en: https://www.conicet.gov.ar/como-impacta-el-ambiente-en-la-supervivencia-de-especies-animales/

Fidler, Roger (1998) Mediamorfosis. Comprender los nuevos medios. Buenos Aires. Granica SA-Adelphi S.A., Ediciones.

Fundación Santillana (2020) La escuela que viene. Reflexión para la acción. Fundación Santillana, Madrid.

Gros, Begoña (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(1), 58–68. https://doi.org/10.14201/eks20151615868

Jenkins, Henry. (s/f) Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona. Paidós.

Litwin, Edith. (comp.) (2000) Tecnología educativa. Política, historias, propuestas. Buenos Aires. Paidós.

Piscitelli, Alejandro (2011). El paréntesis de Gutenberg. La religión digital en la era de las pantallas ubicuas. Buenos Aires: Santillana.

Prensky, Marc (2001) Digital Natives, Digital Inmigrants. From on the Horizon. MCB University Press, Vol. 9 No. 5.

Scolari, Carlos (2013) Ecología de las interfaces. TEDx Moncloa. En: https://www.youtube.com/watch?v=CZ_8xeW3Z4s

(2013) Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona. Grupo Planeta.

(2018) Alfabetismo transmedia en la nueva ecología de los medios. Libro blanco. Proyecto Transmedia Literacy. Obtenido 04, 2020 en: http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_whit_es.pdf

(2020) La obsolescencia de las interfaces. CCCBLAB. Investigación e innovación en cultura. En: http://lab.cccb.org/es/la-obsolescencia-de-las-interfaces/

Sedoff, Miguel y Bonetti, Sandra (2018) Flipped Learning. Una guía para darle una vuelta a tu clase. Rosario: Logos.

White, David y Le Cornú, Alison (2011) Visitantes y residentes: una nueva tipología para el compromiso en línea. Primer lunes. Volumen 16, Número 9 – Recuperado de: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/download/3171/3049

Publicades

2021-12-31

Com citar

Bonetti, S. (2022). El Parèntesi Pandèmic cap a una Escola Transmèdia. Directrius per pensar una nova escola post COVID19. Revista De Ciències De l’Educació, 1(1), 69–92. Retrieved from https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/3159 (Original work published December 31, 2021)

Número

Secció

Articles