L'aprenentatge autoregulat al PLE a través d'una estratègia didàctica basada en portafolis amb blogs i microblogs
DOI:
https://doi.org/10.17345/ute.2020.4.2799Paraules clau:
Entorn Personal d'Aprenentatge, blog, microblog, ePortafolis, aprenentatge autoregulatResum
Els Entorns Personals d'Aprenentatge (PLE) han estat relacionats amb l'aprenentatge autoregulat a l'ressaltar les seves possibilitats per a l'autonomia en el propi procés així com per la incidència en les habilitats metacognitives de planificació, execució i reflexió. D'entre totes les plataformes, els blogs i microblogs han estat protagonistes per la seva flexibilitat i capacitat d'adaptació a nombrosos dissenys, entre ells els ePortafolis. La investigació ha mostrat les possibilitats de Blogger per a la creació de portafolis reflexius i Twitter per a l'ampliació de xarxes personals d'aprenentatge. En aquesta experiència es proposa una activitat complexa i global en què les dues plataformes s'aborden per a la construcció d'un ePortafolis que contempla una fase harmònica de cohesió reflexiva i una altra més més distribuïda de reflexió compartida i en xarxa. Amb un enfocament interpretatiu, s'analitzen els diagrames de el PLE de l'alumnat i es recullen les seves percepcions a través d'un qüestionari en línia. Els resultats mostren que l'estratègia és vàlida i que permet el desenvolupament d'habilitats metacognitives de planificació i execució amb les dues plataformes encara que les reflexives es desenvolupen preferentment en blogs.
Descàrregues
Referències
Araka, E., Maina, E., Gitonga, R., y Oboko, R. (2020). Research trends in measurement and intervention tools for self-regulated learning for e-learning environments—systematic review (2008–2018). Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15(6). https://doi.org/10.1186/s41039-020-00129-5
Area, M., y Sanabria, A. L. (2014). Changing the rules: from textbooks to PLEs / Cambiando las reglas de juego: de los libros de texto al PLE. Cultura y Educación, 26(4), 802-829. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.979068
Barroso, J., Cabero, J., y Vázquez, A. (2012). La formación desde la perspectiva de los entornos personales de aprendizaje (PLE). Apertura, 4(1), 6-12. Recuperado desde http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/209/224
Biberman-Shalev, L. (2018). Personal blogs or communal blogs? Pre-service teachers' perceptionsregarding the contribution of these two platforms to their professional development. Teaching and Teacher Education, 69, 253- 262. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.006
Blaschke, L. M. (2019). The Pedagogy–Andragogy–Heutagogy Continuum and Technology-Supported Personal Learning Environments. En I. Jung (Ed.), Open and Distance Education Theory Revisited (pp.75-84). https://doi.org/10.1007/978-981-13-7740-2_9
Cambridge, D. (2010). E-portfolios for lifelong learning and assessment. San Francisco: Jossey-Bass.
Carpenter, J. P., Tur, G., y Marín, V. I. (2016). What do USA and Spanish Pre-service Teachers Think about Educational and Professional use of Twitter? A Comparative Study. Teaching and Teacher Education, 60, 131-143. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.08.011
Castañeda, L., y Adell, J. (2013). La anatomía de los PLEs. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp.11-27). Alcoy: Marfil.
Castañeda, L., Tur, G. Torres-Kompen, R. (2019). Impacto del concepto PLE en la literatura sobre educación: la última década. RIED, Revista de Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), pp. 221-241. http://dx.doi.org/10.5944/ ried.22.1.22079
Cebrian, M. (2011). Los ePortafolios en la supervisión del Practicum: modelos pedagógicos y soportes tecnoloógicos. Profesorado, Revista de Curriculum y formación de profesorado, 15(1), 91-107. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev151ART6.pdf
Cervantes, V. H. (2005). Interpretación del coeficiente Alpha de Crombach. Avances en Medición, 3, 9-28. Recuperado desde https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2300092 UTE. Revista de Ciències de l’Educació Monogràfic 2020. Pàg. 82-100 El aprendizaje autorregulado en el PLE a través de una estrategia didáctica basada en portafolios con blogs y microblogs
Chaves-Barboza, E., Trujillo-Torres, J. M., Hinojo-Lucena, F. J., y Cáceres-Reche, P. (2019). Personal Learning Environments (PLE) on the bachelor’s degree in early education at the University of Granada. In P. Novais et al., (Eds.), ISAmI 2018 (pp. 381-388). https://doi.org/10.1007/978-3-030-01746-0_45
Cedeño, N. (2012). La investigación mixta, estrategia andragógica fundamental para fortalecer la capacidades intelectuales superiores. Res Non Verba, 2(2), 17-36. Recuperado de http://biblio.ecotec.edu.ec/revista/edicion2/revista_completa.pdf#page=18
Chawinga, W. D. (2017). Taking social media to a university classroom: teaching and learning using Twitter and blogs. IJETHE, 14(3). https://doi.org/10.1186/s41239-017-0041-6
Cho, K., y Cho, M. H. (2013). Training of self-regulated learning skills on a social network system. Social Psychology of Education, 16(4), 617-634. https://doi.org/10.1007/s11218-013-9229-3
Cohen, L., Manion, L., y Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge.
Creswell, J., y Clarck, P. (2007). El diseño y la realización de la investigación de métodos mixtos. Nueva York: The Guilford press.
Cobos-Sanchiz, D., Lopez-Meneses, E., y Llorent- Vaquero, M. (2016). Proposal for Didactic Innovation with Electronic Portfolios in Blog Format: A Case Study at a University. Form. Univ., 9(6), 27-42. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600004.
Dabbagh, N., y Castaneda, L. (2020). The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Education Technology Research and Development, 68(5). https://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z
Dabbagh, N., y Kitasantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. Internet and Higher Education, 15, 3-8. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.06.002
Dabbagh, N. y Kitsantas, A. (2013). The role of social media in self-regulated learning. International Journal of Web Based Communities, 9(2), 256-273. https://doi.org/10.1504/IJWBC.2013.053248
Dippold, D. (2009). Peer feedback through blogs: Student and teacher perceptions in an Advanced German class. ReCALL- European Association for Computer Assisted Language Learning, 21(1), 18-36. https://doi.org/10.1017/S095834400900010X
Elia, G., y Poce, A. (2010). Future trends for “i-Learning” Experiences. En G. Elia y A. Poce (Eds.), Open Networked "i-Learning" (pp.133-157). Springer: Boston. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6854-8
Flick, U. (1998). An Introduction to Qualitative Research. London: Sage.
Fiedler, S. H., y Väljataga, T. (2020). Modeling the personal adult learner: the concept of PLE re-interpreted. Interactive Learning Environments, 28(6), 658-670.
García-Martínez, J.-A., González-Sanmamed, M., y Muñoz-Carril, P.-C. (2020). Entornos personales de aprendizaje: un estudio comparativo entre profesores costarricenses en formación y en ejercicio. Estudios sobre educación, (39), 135-157. https://doi.org/10.15581/004.39.135-157 Gemma Tur, Urith Ramírez-Mera UTE. Revista de Ciències de l’Educació Monogràfic 2020. Pàg. 82-100
Korhonen, A.-M., Ruhalahti, S., y Veermans, M. (2018). The online learning process and scaffolding in student teachers’ personal learning environments. Education Inf Technol, 24, 755-779. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9793-4
Kramarski, B., y Michalsky, T. (2010). Preparing preservice teachers for self-regulated learning in the context of technological pedagogical content knowledge. Learning and Instruction, 20(5), 434-447. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.05.003
Krippendorp, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to its Methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
Kühn, C. (2017). Are Students Ready to (re)-Design their Personal Learning Environment? The Case of the E-Dynamic.Space. Journal of New Approaches in Education Research, 6(1), 11-19. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2017.1.185
Hatzipanagos, S., y Warburton, S. (2009). Feedback as dialogue: exploring the links between formative assessment and social software in distance learning. Learning, Media and Technology, 34(1), 45-59. http://dx.doi.org/10.1080/17439880902759919
Marín, V. I. (2020). Research-based learning in education studies: Design inquiry using group e-Portfolios based on blogs. Australasian Journal of Educational Technology, 36(1), 1-20. https://doi.org/10.14742/ajet.4523
Marín, V., Salinas, J., y de Benito, B. (2013). Research results of two personal learning environments experiments in a higher education institution. Interactive learning environments, 22, 205-220. http://dx.doi.org/10.1080/10494820.2013.788031
Marín, V.I. y Tur, G. (2014). Student Teachers’ Attitude towards Twitter for Educational Aims. Open Praxis, 6(3), 275-285. http://dx.doi.org/10.5944/openpraxis.6.3.125
Martínez, C., Nocito, G., y Ciesielkiewicz, M. ( 2015). Blogs as a Tool for the Development of Self-Regulated Learning Skills: A Project. American Journal of Educational Research, 3(1), 38-42. Recuperado de http://pubs.sciepub.com/education/3/1/8
Mayring, P. (2004) Qualitative content analysis. En U. Flick, E. von Kardoff y I. Steinke (Eds.), A Companion to Qualitative Research (pp.266-269). London: Sage.
Nkwenti, M. (2016). Design and development of a personal learning environment for corporate Self-regulated learning. Journal of computer and communications, 4, 1-9. http://dx.doi.org/10.4236/jcc.2016.44001
Panagiotidis, P. (2012). Personal Learning Environments for languages learning. Social Technologies, 2(2), 420-440. Recuperado desde http://bit.ly/2JyfeKE
Perera, U., y Gardner, L. (2017). Longitudinal Analysis of Reciprocal Relationships between Digital Literacy and Self-Regulated Learning within Personal Learning Environments. En PACIS 2018 Proceedings. Recuperado desde https://aisel.aisnet.org/pacis2018/157
Pérez‐Garcias, A., Marín, V.I. y Tur, G. (2018). Information Management Tools for the Development of Self-Regulated Learning Skills in Pre-service Teacher Education. @tic revista d’innovació educativa, 21, 10-18. https://doi.org/10.7203/ attic.21.12134 UTE. Revista de Ciències de l’Educació Monogràfic 2020. Pàg. 82-100 El aprendizaje autorregulado en el PLE a través de una estrategia didáctica basada en portafolios con blogs y microblogs
Pozos, K., y Tejeda, J. (2018). Competencias Digitales en Docentes de Educación Superior. Niveles de Dominio y Necesidades Formativas. RIDU, 12(2), 59-87. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712
Ramírez-Mera, U. y Tur, G. (2019). Seguridad y fiabilidad en la gestión de la información de los entornos personales de aprendizaje (PLE) en la Educación Superior. EDUTEC, 70, 18-33. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.70.1435
Romero, L., Saucedo, C., Caliusco, M. L., y Gutiérrez, M. (2019). Supporting self-regulated learning and personalization using ePortfolios: a semantic approach based on learning paths. International Journal of Education Technology Higher Education, 16. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0146-1
Sabariego, M., Massot, I., y Dorio, I. (2009). Métodos de la investigación cualitativa. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 275-292). Madrid: La Muralla S.A.
Soria, V., y Carrió, M. (2016). Pedagogías disruptivas para la formación inicial de profesorado: usando blogs como e-portafolio. Profesorado, revista de Curriculum y formación del profesorado, 20(2), 382-398. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/52112/31794
Torrado, M. (2009). Estudios de encuentra. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 231-258). Madrid: La Muralla S.A
Torres, R., Edirisingha, P., Canaleta, X., Alsina, M., y Monguet, J. M. (2019). Personal Learning Environments base don Web 2.0 services in higher education. Telematics and informatics, 38, 194-206. https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.10.003
Tur, G., Marín, V. I. y Carpenter, J. (2017). Using Twitter in Higher Education in Spain and the USA [Uso de Twitter en educación superior en España y Estados Unidos]. Comunicar, 51. https://doi.org/10.3916/C51-2017-02
Tur, G; Urbina, S. (2016). La colaboración en eportafolios con herramientas de la Web 2.0 en la formación docente inicial. Cultura y Educación: Culture and Education28(3), 601-632. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1203528
Wilson, N., y McLean, S. (1994). Questionnaire Design: A Practical Introduction. Newtown Abbey: University of Ulster Press.
Yen, C.-J., Tu, C.-H., Sujo-Montes, L., y Sealander, K. (2016). A predictor for PLE management: Impacts of self-regulated online learning on students’ learning skills. Journal of Educational Technology Development & Exchange, 9(1), 29-48.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Zubizarreta, J. (2009). The learning portfolio. San Francisco: Anker.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Els / les autors/ores que publiquen en aquesta revista accepten els termes següents:
- Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència de reconeixement de Creative Commons (CC BY-NC-SA), que permet que se'n faci difusió reconeixent-ne l'autoria i la primera publicació en aquesta revista.
- Els autors/ores poden establir, independentment, altres disposicions contractuals que permetin la publicació de la versió publicada en aquesta revista en altres mitjans (per exemple, en un repositori institucional o en un llibre), amb el reconeixement de la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors/ores tenen permís per publicar la seva obra en línia i se'ls proposa de fer-ho (per exemple, en repositoris institucionals o a la seva pàgina web) abans i durant el procés de tramesa, perquè pot produir bons resultats i fer que l'obra publicada rebi més citacions (Vegeu The Effect of Open Access).
DECLARACIÓ DE PRIVACITAT
Els noms i les adreces de correu electrònic que hi ha al lloc web de la revista només s'utilitzaran per als usos indicats en aquesta revista i no estaran disponibles per cap altre ús ni per terceres parts.
PROMOCIÓ I DIFUSIÓ DEL ARTICLE
Els/les autors/es es comprometen a participar en la màxima difusió del seu manuscrit un cop publicat, així com de tota la revista. Es comprometen també a participar activament a les xarxes socials de la revista en la fase preprint, com en la posterior a l'edició final. S'han de promocionar els articles utilitzant el enllaç de la web oficial ( https://revistes.urv.cat/index.php/ute/index ) juntament amb els seus dois, per augmentar la lectura, citació i impacte.