Hàbits de consum cultural dels estudiants del grau de llengua i literatura catalanes a la Universitat de les Illes Balears. Presentació del projecte i resultats inicials

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.17345/ute.2018.1.1856

Palabras clave:

ensenyament superior, competències literàries, hàbits de consum cultural, recerca aplicada a la docència universitària.

Resumen

Resum: Aquest article presenta un projecte de recerca per a la millora de la qualitat docent dut a terme a la Universitat de les Illes Balears durant el curs 2016-2017. Els objectius d'aquest projecte eren d'acumular i interpretar dades entorn dels hàbits de consum cultural i, específicament, literari, dels estudiants del grau de Llengua i Literatura Catalanes. En primer lloc, l'article exposa la reflexió sobre la funció de l'ensenyament de la literatura en l'educació superior que motiva aquesta anàlisi. En segon lloc, s'explica el procediment amb què es va dur a terme la investigació. Finalment, s'expliquen algunes de les conclusions preliminars a les quals s'ha arribat en la fase inicial d'un estudi que caldrà completar en el futur amb una anàlisi longitudinal y mitjançant la recollida de més dades.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Mercè Picornell, UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS

Professora titular del Departament de Filologia Catalana i Lingüística GEneral de la Universitat de les Illes Balears

Citas

Allington, D. i Swann, J. (2011). Reading and social interaction: a critical approach to individual and group reading practices. A R. Crone i S. Towheed (Ed.) The History of Reading, Vol 3: Methods, Strategies, Tactics (247-264). Basingstoke, Hants: Palgrave Macmillan.

Allington, D.; Swann, J. (2009). Researching literary reading as social practice. A Allington, D. i Swann, J. (E.) Literary Reading as Social Practice. Special Issue of Language and Literature, 18 (3), 219-30.

Aulet, J. (2002). Sobre l’ensenyament de la literatura catalana. Serra d’Or, 508, 21-25.

Aulet, J.; Martí, P. (2007a). Dictamen sobre la situació de l’ensenyament de la literatura en l’educació secundària. Informe per al Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Ciències i en Lletres de Catalunya. En línia: .

Aulet, J.; Martí, P. (2007b). La literatura catalana a l'ensenyament secundari. Un procés de degradació, amb propostes per aturar-lo. Revista del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, 127, 100-118.

Carrera Santafé, M. P.; Luque Guerrero, E. (2012). Competencias educativas, neoliberalismo y educación. El Viejo Topo, 293, 89-62.

Castellanos, Jordi (2000). L’ensenyament de literatura. Parlem-ne. Avui, 26 de desembre, 15.

Culler, J. (1988). The Humanities Tomorrow. Framing the Sign. Criticism and its Institutions (pp.41-56). Oxford: Basil Blackwell.

Détrez, C. (2004). Una encuesta longitudinal sobre las prácticas de lectura de los adolescentes. Lahire, B. (coord.) Sociología de la lectura. Del consumo cultural a las formas de la experiencia literaria (pp. 85-108). Barcelona: Gedisa.

Donnat, O. (2004). Encuestas sobre los comportamientos de lectura. Cuestiones de método. Lahire, B. (coord.) Sociología de la lectura. Del consumo cultural a las formas de la experiencia literaria (pp. 59-84). Barcelona: Gedisa.

Eco, U. (1977[1965]). Apocalípticos e integrados. Madrid: Lumen.

Llovet, J. (2011). Adéu a la universitat. L’eclipsi de les humanitats. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Mauger, Gérard (2004). “El retroceso de la lectura. Cuatro hipótesis.” Lahire, B. (coord.). Sociología de la lectura. Del consumo cultural a las formas de la experiencia literaria (pp. 139-148). Barcelona: Gedisa.

Oliva, S. (2003). “Introducció”. Shakespeare, William. Els sonets (7-41). Barcelona: Empúries.

Poulain, M. (2004). Entre preocupaciones sociales e investigación científica: el desarrollo de sociologías de la lectura en Francia en el siglo XX. Lahire, B. (Coord.) Sociología de la lectura. Del consumo cultural a las formas de la experiencia literaria (17-58). Barcelona: Gedisa.

Sullà, E. (2009). La institució literària i el cànon. Picornell, Mercè; Pons, Margalida (Ed.). Literatura i cultura. Aproximacions comparatistes (33-60). Palma: Lleonard Muntaner, editor.

Swann, J. (2011) How reading groups talk about books: a study of literary reception. A Swann, J., Pope, R. and Carter, R. (Ed.) Creativity, Language, Literature: the state of the art (pp. 217-230). Basingstoke, Hants: Palgrave Macmillan.

Descargas

Publicado

24-07-2018

Cómo citar

Picornell, M. (2018). Hàbits de consum cultural dels estudiants del grau de llengua i literatura catalanes a la Universitat de les Illes Balears. Presentació del projecte i resultats inicials. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 1(1), 60–79. https://doi.org/10.17345/ute.2018.1.1856

Número

Sección

Artículos