Estudis de Literatura Oral Popular / Studies in Oral Folk Literature https://revistes.urv.cat/index.php/elop <p>La revista <em>Estudis de Literatura Oral Popular</em> neix des de l’<a href="http://www.arxiudefolklore.cat/">Arxiu de Folklore</a> del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili (creat el 1994 i únic en el seu gènere vinculat a una universitat catalana) amb la voluntat d’esdevenir una plataforma de divulgació de la recerca en el terreny de la «literatura oral popular», una literatura que, des d’una perspectiva actual, entenem com a comunicació artística interactiva.</p><p>El nom de la revista fa referència a aquella literatura oral (art verbal) que és popular (en el sentit anglès de <em>folk</em>) en tant que es troba present en la vida quotidiana de les persones que es comuniquen i interactuen, en el dia a dia, amb l’ús de missatges configurats artísticament. Aquesta literatura, que abasta gèneres diversos (rondalles, llegendes, acudits, anècdotes, cançons, proverbis…), s’ha transmès, i encara avui es transmet, majoritàriament de forma oral, tot i que les actuals tecnologies de la informació i de la comunicació també fan possible que circuli de forma no oral a través, per exemple, del telèfon mòbil, del correu electrònic i d’Internet.</p><iframe src="https://www.youtube.com/embed/yuhqsKDzhnI" frameborder="0" width="560" height="315"></iframe> ca-ES Els autors que publiquen en aquesta revista estan d’acord amb els termes següents:<br /><br /><ol type="a"><li>Els autors conserven els drets d’autoria i atorguen a la revista el dret de primera publicació, amb l’obra disponible simultàniament sota una <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Llicència d’atribució de Creative Commons</a> que permet compartir l’obra amb tercers, sempre que aquests en reconeguin l’autoria i la publicació inicial en aquesta revista.</li><br /><li>Els autors són lliures de fer acords contractuals addicionals independents per a la distribució no exclusiva de la versió de l’obra publicada a la revista (com ara la publicació en un repositori institucional o en un llibre), sempre que se’n reconegui la publicació inicial en aquesta revista.</li><br /><li>S’encoratja els autors a publicar la seva obra en línia (en repositoris institucionals o a la seva pàgina web, per exemple) abans i durant el procés de tramesa, amb l’objectiu d’aconseguir intercanvis productius i fer que l’obra obtingui més citacions (vegeu <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>, en anglès).</ol> folk@urv.cat (Direcció) publicacions@urv.cat (Suport tècnic) Tue, 20 Dec 2022 09:19:09 +0000 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Notícies https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3492 <ul> <li class="show">Poéticas de la Oralidad</li> <li class="show">Mirades interdisciplinàries sobre la llegenda i el mite</li> <li class="show">XVI Trobada del Grup d’Estudis Etnopoètics</li> <li class="show">Homenatge a Josep Massot i Muntaner amb motiu del seu 80è aniversari</li> </ul> Ana Rosa Gómez Mutio, Sílvia Veà Vila, Àngel Vergés Gifra, Caterina Valriu Llinàs Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3492 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Prague ghostlore of the late 19th century. Suburban ghosts between moral panic and vernacular spectacle https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3480 <div class="page" title="Page 2"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>A mitjans de la dècada de 1870, l’onada de fantasmes urbans populars als espais públics va arrasar Europa, incloent Park Ghost a Sheffield el 1873 i Westminster Christ Church Ghost a Londres el 1874. A principis de desembre de 1874, va néixer probablement el fantasma txec més famós: l’aparició de Podskalí (Podskalské strašidlo), seguida de fantasmes similars però menys populars que van aparèixer als barris industrials de la classe treballadora de Praga el 1876 i el 1907, respectivament. El document, que analitza articles periodístics d’època que tracten sobre aquests fantasmes i les seves representacions posteriors a la cultura popular txeca, intenta interpretar aquests fenòmens com a variants locals dels anomenats «fantasmes vaguejadors», és a dir, un tipus peculiar de fantasma suburbà documentat per la investigació historiogràfica actual del fantasma del segle xix a Anglaterra. Seguint aquesta interpretació, l’article intenta mostrar com aquests fantasmes de Praga eren utilitzats socialment per dues pràctiques culturals completament diferents. Per a la gent de la classe obrera, aquests embruixats eren utilitzats com a espectacles vernacles i festes improvisades relacionades amb bromes, una ocupació simbòlica de l’espai públic i el nacionalisme txec. Per a la gent de classe mitjana i els diaris d’època lleials a l’Imperi Austrohongarès, les turbes rebels que convergeixen als llocs de suposats embruixaments representaven una amenaça per a les normes socials establertes i desencadenaven tant pànics morals com menyspreu públic dels «caçadors de fantasmes». No obstant això, aquesta actitud va canviar molt ràpidament quan aquests fets van entrar a la cultura popular en forma de cançons i, posteriorment, de memòries i literatura. Des de la Belle Époque a principis del segle xx, aquests famosos embruixats de Praga es van convertir en un element bàsic de l’enyorança nostàlgica de les últimes dècades de l’Imperi Austrohongarès abans de la Primera Guerra Mundial.</p> </div> </div> </div> </div> Petr Janeček Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3480 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Nature Returns: Dolphins and Dinosaurs. On Fake News, Photoshop Urban Legends and Memes during the COVID-19 Lockdown https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3481 <div class="page" title="Page 2"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>L’article traça un rastre narratiu alimentat per publicacions i notícies falses a les xarxes socials durant els primers mesos de la quarantena de la COVID-19 sobre com la reducció de la contaminació causada per la quarantena suposadament tindria un efecte positiu en el medi ambient i la natura es recuperaria. L’estudi aporta llum al context del tema i observa el canvi de la retòrica a través de les matrius culturals de diversos gèneres. La discussió rau en el fet de si una imatge és capaç d’explicar una història creïble. Si aquest és el cas, quina relació hi ha entre context, veritat i retòrica i quin paper hi juga l’humor en tot això? Pel que fa a aquest tema, però, és fàcil observar com la visibilitat, que en les fake news forma part de la retòrica de la veritat, ja que el text va acompanyat d’una fotografia que representa l’esdeveniment, s’ha transformat en la crítica vernacular de la mateixa veritat. Pel que fa al material que es presenta aquí, un investigador de llegenda contemporània no pot ignorar els motius de llegenda utilitzats en les narracions visuals virals conegudes com mems.</p> </div> </div> </div> </div> Eda Kalmre Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3481 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 THE NIGERIAN SCAM 2.0 How an improved online scam trick made an unsuspecting Dutch man over 20,000 euros poorer https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3483 <div class="page" title="Page 2"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Aquest article estudia un cas d’estafa nigeriana experimentat de primera mà pel seu autor. El dimarts 10 de juliol de 2018 va rebre una sol·licitud d’amistat a Facebook d’algú anomenat Robert Batterman, aparentment un advocat gran de Londres. No coneixia l’home, però va veure que Batterman també era amic de dos dels seus amics de Facebook holandesos de confiança en aquell moment, així que li va semblar bé i va acceptar la sol·licitud d’amistat. Més tard, va rebre un missatge a través de Messenger d’aquest Batterman en neerlandès parlant sobre «alguna cosa important per parlar amb tu».</p> <p>Un amic holandès de Facebook va rebre un missatge semblant, però ara sobre «el difunt Alain Schaap». Tots dos es van adonar que això devia ser una estafa nigeriana. L’autor va decidir esbrinar més coses sobre aquest advocat britànic i va posar un avís sobre aquesta estafa a Internet l’endemà. Tres setmanes després, va rebre un correu electrònic d’un holandès que li deia que havia vist el seu avís una mica massa tard. Aquest holandès ja havia perdut una quantitat considerable de diners i estava disposat a explicar-li què havia passat.</p> </div> </div> </div> </div> Theo Meder Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3483 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 ‘Localised’ and ‘unlocated’ contemporary legends and their function on the Greek internet https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3484 <div class="page" title="Page 2"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Se sap que les llegendes contemporànies solen funcionar com a mitjà per sostenir les maneres imperants i les normes socials dominants. Així, se situen a prop del moment i el lloc de l’acció narrativa. En connectar-se a un lloc conegut determinat, és a dir, localitzar-se, promouen una sensació de plausibilitat.</p> <p>No obstant això, entre les llegendes que es troben a la Internet grega, poques històries relacionen l’esdeveniment narrat amb un lloc concret. La majoria de les llegendes conegudes es transmeten sense cap referència espacial i temporal. Després d’haver perdut la connexió amb llocs concrets, esdevenen, per tant, «no localitzades». De fet, la majoria de les llegendes contemporànies reconegudes que circulen a la xarxa grega solen ser representades com a incidents terrorífics que succeeixen a persones aleatòries en moments i llocs no especificats.</p> <p>Què suposa la pèrdua de la localitat per a la funció del gènere si va ser un dels elements clau que va convertir les llegendes modernes en històries possibles i versemblants? Contes? Com sembla que funcionen en línia? Encara existeixen històries localitzades? I si ho fan, la localitat millora la funció que ja tenen o finalment perd el seu impacte?</p> </div> </div> </div> </div> Aphrodite-Lidia Nounanaki, Rea Kakampoura Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3484 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Politics, folklore and humour: the case of Sant Esteve de les Roures https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3485 <div class="page" title="Page 1"> <div class="section"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Després de la celebració del referèndum d’autodeterminació de Catalunya de l’1 d’octubre de 2017, la Guàrdia Civil va enviar al Tribunal Suprem un informe amb la relació d’actes de suposada violència contra els cossos policials que s’havien enviat a Catalunya per evitar-ne la celebració. Segons aquest informe, l’escenari dels episodis més violents havia estat el poble de Sant Esteve de les Roures, una població inexistent. A partir d’aquell moment i de manera vertiginosa, Sant Esteve de les Roures va cobrar vida a Internet, amb la creació de perfils que mostraven tots els serveis i les entitats d’aquest poble de 750.000 habitants presidit per l’alcalde Josep Orni. El propòsit d’aquest article és resseguir la creació espontània i popular d’aquest poble inventat per la Guàrdia Civil com a exemple de creativitat i gestió d’una crisi política mitjançant l’humor.</p> </div> </div> </div> </div> Emili Samper Prunera Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3485 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Folklore Concepts: Histories and Critiques https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3486 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>BEN-AMOS Dan. <em>Folklore Concepts: Histories and Critiques</em>. Edited by Henry Glassie and Elliott Oring. Bloomington: Indiana University Press, 2020, xxi + 234 pàgines.</p> </div> </div> </div> Jaume Guiscafrè Danús Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3486 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Cuentos del Sáhara Argelino recogidos por el P. Yves Alliaume https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3489 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>MOSCOCO GARCÍA, Francisco: <em>Cuentos del Sáhara Argelino recogidos por el P. Yves Alliaume</em>. Estudio y edición bilingüe árabe argelino del Sáhara español de los tex- tos por F. Moscoso García. Colección Textos semíticos, Serie Arábica 1. Córdoba: UCOPress, 2021, 256 p.</p> </div> </div> </div> Marina Sanfilippo Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3489 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Catalogue of Galician Folktales https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3488 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>NOIA CAMPOS, Camiño: <em>Catalogue of Galician Folktales</em>. Folklore Fellows’ Communications 322. Hèlsinki: The Kalevala Society, 2021, 318 p.</p> </div> </div> </div> Emili Samper Prunera Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3488 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Manual d’oralitat en set jornades i set contes https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3490 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>ROS, Roser: <em>Manual d’oralitat en set jornades i set contes</em>. Barcelona: Tantàgora, 2020, 148 p.</p> </div> </div> </div> Tània Muñoz Marzà Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3490 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Corpus de fraseologia de les Illes Balears. Classificació, descripció i contextualització https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3491 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>SAGRERA ANTICH, Bàrbara: <em>Corpus de fraseologia de les Illes Balears. Classificació, descripció i contextualització.</em> Manacor: Edicions Mondellibres, abril 2019, segona edició: octubre 2019, 786 p.</p> </div> </div> </div> Maria Conca Martínez Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3491 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000 Presentació https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3479 <div class="page" title="Page 1"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>Aquest onzè número de la revista inclou un monogràfic sobre les llegendes contemporànies i està format per cinc articles que evidencien especialment les formes que van més enllà d’aquest gènere narratiu i que troben en les formes actuals de comunicació el millor espai on moure’s, difondre’s i expandir-se, reflectint, alhora, tot allò que ens preocupa avui dia.</p> </div> </div> </div> Emili Samper Prunera Drets d'autor (c) 2022 https://revistes.urv.cat/index.php/elop/article/view/3479 Mon, 09 Jan 2023 00:00:00 +0000