Ensenyament i identitat en els reculls de literatura popular valenciana

Autors/ores

  • Vicent Vidal Lloret Universitat d’Alacant

DOI:

https://doi.org/10.17345/elop2018153-169

Paraules clau:

ensenyament, identitat, recol·lecció folklòrica, País Valencià, literatura popular

Resum

La introducció de la llengua catalana a les escoles valencianes va implicar que mestres i professors haguessen de buscar materials per a impartir docència en aquesta llengua. Com va ocórrer en altres indrets, els ensenyants valencians van recórrer a la literatura popular per ensenyar llengua o continguts en català; també, però, aprofitaren el folklore valencià com una manera de canviar el model educatiu i formar individus conscients de la pròpia identitat. Així, a partir dels anys vuitanta es va produir un esclat de reculls folklòrics adreçats al públic infantil-juvenil. Aquests reculls sovint contenen pròlegs o introduccions que justifiquen la necessitat d’introduir el folklore a les aules, atès que es percep com una eina essencial per a recuperar la identitat col·lectiva. El contingut d’aquells pròlegs apunta constantment a la relació entre folklore i identitat i encara perviu en les publicacions més recents. En aquest article s’analitza aquesta mena de reculls i el context que els va fer possibles, amb el benentès que permeten explicar una part essencial de la història de la literatura popular valenciana recent.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

ADAM, Bernardo (1979): «Pròleg». Dins Cançoner. Cançons populars valencianes. València: Piles Editorial de Música, p. 5.

ALCOVERRO, Carme (2009): «Literatura oral, encara». Escola catalana vol. 44 núm. 457: 4-5.

BADENES, Guillem (1994): «Presentació». Dins Pasqual PASTOR (ed.): Cançons i contes populars. Paco Muñoz canta per als xiquets i les xiquetes. València: Conselleria d’Educació i Ciència, p. 7-8.

BASCOM, William (1954): «Four functions of folklore». Journal of American Folklore núm. 67 (octubre-desembre 1954): 333–349.

BASSA, Ramon (2014): «Els jocs lingüístics orals populars des del punt de vista de l’etnopoètica. La seva aplicació didàctica». Dins Alexandre BATALLER; Margalida COLL (eds.): Literatura oral i educació: simbiosi i complicitats. Alacant: Grup d’Estudis Etnopoètics de la Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’Institut d’Estudis Catalans/Arxiu de Tradicions de l’Alguer, p. 115–128.

BASSA, Ramon (2015). «Capítol III. Llenguatge oral i jocs de llengua a la primera infància. Aplicacions didàctiques» Dins Ramon BASSA (Coord.): El llenguatge oral i escrit a l’escola: bones pràctiques. Barcelona: UOC, p. 67–99.

BATALLER CATALÀ, Alexandre (2014): «Etnopoètica i ensenyament de la llengua i la literatura en el context escolar valencià anterior a 1983». Dins Alexandre BATALLER; Margalida COLL (eds.): Literatura oral i educació: simbiosi i complicitats. Alacant: Grup d’Estudis Etnopoètics de la Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’Institut d’Estudis Catalans / Arxiu de Tradicions de l’Alguer, p. 13–29.

BATALLER CALDERÓN, Josep (1999): Les rondalles valencianes. CEIC Alfons el Vell.

BORJA, Joan (2002): «Literatura popular en el segle XXI». Canelobre: Revista del Instituto Alicantino de Cultura “Juan Gil-Albert” núm. 47: 225–236.

BORJA, Joan (2009a): «Pròleg». Dins M. Àngels DIÉGUEZ et alii (ed.): Rondalles de la Marina. València: Brosquil, p. 13–18.

BORJA, Joan (2009b): «Llegendes a l’escola». Escola catalana, vol. 44, núm. 457: 15–17.

BORJA, Joan (2015): Sotavent. Cançoner popular d’Altea. La Vila Joiosa: Aila.

BROTONS, Vicent; Vicent NAVARRO; Eliseu GARCIA (1988): Una cançó de fil i cotó. Cançons, endevinalles i dites tradicionals. Petrer: Edicions de la Cova de l’Encant.

COLOMER, Teresa (2002): «Els estudis sobre literatura infantil i juvenil». Dins Teresa COLOMER (ed.): La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis. Barcelona: ICE-Universitat Autònoma de Barcelona, p. 227–243. <http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmck36b4> [data de consulta: desembre de 2017].

COLOMINA, Jordi (1999): «Pròleg». Dins M. Àngels DIÉGUEZ et alii (ed.): Rondalles de la Marina. Sant Vicent/Alacant: Caixaltea/APA Instituto de Bachillerato Mixto de Altea, p. 9–11.

DURAN, Teresa (2002): «L’evolució històrica al llarg del segle». Dins Teresa COLOMER (ed.): La literatura infantil i juvenil catalana: un segle de canvis. Barcelona: ICE Universitat Autònoma de Barcelona, p. 31–47.

DDAA (1991-1992): De la literatura popular a la literatura culta. Seminari El Gust per la Lectura (curs 1991-1992). Barcelona: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya/Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa/Servei d’Ensenyament del Català.

ESCANDELL, Dari (2015): Hàbits i tendències de lectura en el sistema educatiu valencià. Alacant: Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert.

GENERALITAT VALENCIANA – CONECTA (2011): Resultados. Hábitos de lectura y compra de libros en la Comunidad Valenciana. Año 2011. Conecta, Generalitat Valenciana. <http://www.ceice.gva.es/documents/161918695/163428922/2011_HLCL+Comunidad+Valenciana.pdf/0bad6f59-7d08-4666-b905-631335a1337f> [data de consulta: gener de 2018].

GISBERT, Francesc (2014): «Introducció». Dins Jordi Raül VERDÚ: Això era una volta. Catarroja: Perifèric, p. 11–20.

GISBERT, Francesc (2015): Una història de la literatura infantil i juvenil valenciana. Alzira: Bromera.

GÓMEZ, Diego (2004): «Compromís pel valencià». Dins Àngela MARTÍNEZ; Oti SÒRIA: Endevina, endevinalla. Carcaixent: Edicions 96, p. 7-8.

GONZÀLEZ, Joaquim (1985): Rondalles de l’Alacantí. Alacant: Institut d’Estudis Juan Gil-Albert.

GUISCAFRÈ, Jaume (2016): «El terme folklore als Països Catalans: de l’entusiasme a la desafecció», Revista d’Etnologia de Catalunya núm. 41 (març 2016): 12–19.

JANER, Gabriel (1982): Cultura popular i ecologia del llenguatge. Barcelona: CEAC.

JANER, Gabriel (1985): «El paper de l’educació en la dinàmica de la cultura». Dins Dolors LLOPART; Joan PRAT; Llorenç PRATS (eds.): La cultura popular a debat. Barcelona: Fundació Serveis de Cultura Popular, Alta Fulla, p. 180–191.

MARTÍ, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

MARTÍ ADELL, Cristòfor (2014): Les nostres endevinalles. Tavernes Blanques: L’Eixam.

MARTÍNEZ, Àngela; Oti SÒRIA (2004): «Setze anys després…». Dins Endevina, endevinalla. Carcaixent: Edicions 96, p. 5-6.

ORIOL, Carme (2002): Introducció a l’etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

ORIOL, Carme (2014): «Tipologia dels textos de narrativa folklòrica: de la transcripció a la recreació». Dins Alexandre BATALLER; Margalida COLL (eds.): Literatura oral i educació: simbiosi i complicitats. Alacant: Grup d’Estudis Etnopoètics de la Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’Institut d’Estudis Catalans / Arxiu de Tradicions de l’Alguer, p. 167–176.

ORIOL, Carme (2016): «Cap a una història de la literatura popular catalana: l’aportació de Catalunya». eHumanista/IVITRA núm. 9: 48–64.

PELLICER, M. Dolors (1996): Rondalles de la Marjal. València: Camacuc.

PUJOL, Josep Maria (2013): Això era i no era. Obra folklòrica de Josep M. Pujol. Edició a cura de Carme ORIOL i Emili SAMPER. Tarragona: Publicacions URV.

ROVIRÓ, Ignasi (1992): «Aproximació a l’estudi de la comunicació folklòrica». Ausa núm. 128-129: 71–104.

SEGUÍ, Salvador (1990): Cançons valencianes per a l’escola. València: Piles.

SERRANO, Rosa (1997): «Enric Valor, home de paraules, mestre entranyable». Canelobre, 37-38: 33–36.

SERRANO, Rosa (2010): «Conéixer i publicar Enric Valor, un escrit des de la proximitat». Dins ACADÈMIA VALENCIANA DE LA LLENGUA (ed.): Enric Valor. El Valor de les paraules. València: Acadèmia Valenciana de la llengua, p. 224–233.

VALOR, Enric (1999): Un breu apunt sobre la meua obra literària, discurs pronunciat per Enric Valor i Vives amb motiu de la seua investidura com a doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de València (22/12/1999). <http://www.upv.es/organizacion/la-institucion/honoris-causa/enric-valor/discurso-va.html> [data de consulta: setembre de 2017].

VALRIU, Caterina (2010): Imaginari compartit. Estudis sobre literatura infantil i juvenil. Montcada i Reixac: Publicacions de l’Abadia de Montserrat / Universitat de les Illes Balears / Institut d’Estudis Baleàrics.

VALRIU, Caterina (2008): Paraula viva. Articles sobre literatura oral. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

VALRIU, Caterina (2011): «El Grup d’Estudis Etnopoètics: recerca, preservació i difusió de la literatura oral catalana». Estudis Romànics núm. 33: 333–340.

VALRIU, Caterina (2016): «La literatura oral a les Illes Balears: la tasca dels folkloristes». eHumanista/ IVITRA núm. 9: 31–47.

VIDAL, Vicent (2014): «L’escola en valencià: els ensenyants-folkloristes i els reculls de rondalles». Dins Alexandre Bataller; Margalida Coll (eds.): Literatura oral i educació: simbiosi i complicitats. Alacant: Arxiu de Tradicions de l’Alguer / Grup d’Estudis Etnopoètics de la Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, p. 63–75.

VIDAL, Vicent (2015): «L’aportació de Joaquim Gonzàlez Caturla a la rondallística valenciana». Estudis de Literatura Oral Popular núm. 4: 141-154. DOI: https://doi.org/10.17345/elop2015141-154.

WILSON, William A. (2005): «Herder, folklore and romantic nationalism». Dins Alan DUNDES (ed.): Folklore. Critical concepts in literary and cultural studies. London / New York: Routledge, Taylor / Francis Group, vol. 2, p. 4–21.

Descàrregues

Publicades

11-12-2018

Com citar

Vidal Lloret, V. (2018). Ensenyament i identitat en els reculls de literatura popular valenciana. Estudis De Literatura Oral Popular / Studies in Oral Folk Literature, (7), 153–169. https://doi.org/10.17345/elop2018153-169

Número

Secció

Articles