Ethnopoetic research in universities and digital archives: The Canpop database

Joan Borja i Sanz

Resum

En aquest article s’aporten dades, anàlisis i reflexions sobre el projecte Canpop de la Universitat d’Alacant. Es tracta d’un projecte en què la recerca etnopoètica, vinculada a la docència universitària, s’ha orientat a la configuració d’un arxiu digital en línia amb les lletres i els enregistraments d’àudio d’un total de 2.342 cançons populars. L’objectiu de Canpop és ben concret i senzill: la implementació d’un espai virtual on poder compartir i difondre, a més d’un determinat repertori de cançons populars, el testimoni sonor dels corresponents actes etnopoètics. El resultat, avaluat sis anys després de la creació, apunta a la consolidació d’un recurs no solament eficient per a la divulgació del patrimoni etnopoètic, sinó també útil per a la formació universitària de mestres i filòlegs, per a la investigació educativa, per a la documentació dialectològica, per a l’elaboració de materials didàctics, per a la divulgació del patrimoni etnopoètic, per a treballs de literatura comparada, per a projectes de lingüística de corpus i, òbviament, també per a múltiples estudis sobre literatura oral popular.
Així doncs, l’experiència del projecte Canpop suggereix noves línies i orientacions en la gestiód’arxius digitals en xarxa, particularment dins l’àmbit de la recerca etnopoètica universitària.

Paraules clau

Canpop; etnopoètica; cançoner; literatura oral; literatura en línia

Text complet:

PDF (English)

Referències


BORJA, Joan (2013): “Erotisme i tabú en les formes picardioses del cançoner popular valencià”. In Anna FRANCÉS; Jaume GUISCAFRÈ (eds.): Erotisme i tabús en l’etnopoètica. Alacant: Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert / Grup d’Estudis Etnopoètics de la Societat Catalana de Llengua i Literatura / Arxiu de Tradicions de l’Alguer, p. 189-202.

BORJA, Joan (2015): Sotavent. Cançoner popular d’Altea. Altea / Alacant: Universitat d’Alacant / Ajuntament d’Altea / Aila Edicions.

BORJA, Joan (2016): “Canpop i Anapop: bases de dades en línia per a la difusió i la investigació etnopoètica”. Revista d’etnologia de Catalunya no. 41: 67-78.

BORJA, Joan; Maria Jesús FRANCÉS (2010): “La cançó folklòrica: incidència, difusió i comunicació. De l’Obra del Cançoner Popular al projecte Canpop”. In Mònica SALES; Caterina VALRIU (eds.): Etnopoètica: incidència, difusió i comunicació en el món contemporani. Dolianova: Arxiu de Tradicions de l’Alguer / Edizioni Grafica del Parteolla, p. 7-33.

CLIMENT, Laia; Aina MONFERRER (2013): “Cos femení, sexe i relacions filials en la poesia de Vicent Andrés Estellés: una comparació amb Maria-Mercè Marçal”. In Vicent SALVADOR; Manuel PÉREZ SALDANYA (eds.): L’obra literària de Vicent Andrés Estellés: gèneres, tradicions poètiques i estil. València: Acadèmia Valenciana de la Llengua, p. 589-614.

FRANCÉS, Maria Jesús; Anna FRANCÉS (2011): “Dansa i cant al poble de Bocairent”. In Dari ESCANDELL; Maria Jesús FRANCÉS (eds.): Etnopoètica i territori: unitat i diversitat. Dolianova: Arxiu de Tradicions de l’Alguer / Edizioni Grafica del Parteolla, p. 47-59.

MONTOYA, Brauli (1996): Alacant: la llengua interrompuda. València: Denes.

MONTOYA, Brauli; F. Xavier VILA; Eva GOMÀRIZ (eds.) (2010): La Revernacularització del valencià a la ciutat d’Alacant: actes de la jornada d’estudi i debat «Llengua, educació i reveraculització: el valencià a la ciutat d’Alacant», Alacant, 9 i 10 de març de 2007. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.

ORIOL, Carme; Emili SAMPER (2013) (eds.): Això era i no era. Obra folklòrica de Josep M. Pujol. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili.

PAYÁ, Juanjo (2012): “La voz del pueblo”. Información (September 24, 2014): 36.




DOI: https://doi.org/10.17345/elop201611-18