Traditional Balearic Folktales Associated with the Old Testament: Types and Structures

Caterina Valriu Llinàs

Resum

Hi ha força relats vinculats a l’Antic Testament en reculls de les Balears. Destaquen les narracions sobre la creació i els éssers que habiten la Terra. Les narracions de caràcter zoològic o botànic són les més abundants. La relació amb les Escriptures és puntual i ideològica, apareixen uns episodis determinats que impacten per les seves característiques i se’ls dota d’un contingut moral que va més enllà de l’explicatiu. Les estructures són: creador positiu / creador negatiu (resultat A positiu / resultat B negatiu); creador positiu / error de l’ajudant (resultat A positiu / resultat B defectuós); infracció / sanció (finalitat moral, vehicula una pauta de conducta); assaig / error o èxit (finalitat instrumental, vehicula una pauta d’acció).
La majoria tenen un contingut etiològic. En unes destaca la finalitat explicativa però amb contingut moral que s’explicita en pautes de conducta. En altres, la finalitat és instrumental i les pautes que dóna són d’ordre pràctic. A alguns d’aquests relats se’ls pot donar un nombre ATU, incloses en el tipus miscel·lani 773, el qual hauria d’incloure també el supòsit que la creació per equivocació no fos únicament obra del dimoni sinó també dels ajudants de Déu i així es podria ajustar de manera més adient a moltes narracions.

Paraules clau

llegenda etiològica; antic testament; creació del món; creador positiu; creador negatiu

Text complet:

PDF (English)

Referències


AA.VV. (1992): La Bíblia de Montserrat. Andorra: Casal i Vall.

ALCOVER, Antoni M. (1936-72): “Ressonàncies de l’Antic Testament: Com és que hi ha pobres i rics en el món”. In Rondaies Mallorquines d’en Jordi des Recó. Palma: Moll.

ALBERT-LLORCA, Marlène (1991): L’ordre des choses. París: Éditions du C.T.H.S/Éditions du Comité des Travaux historiques et scientifiques.

AMADES, Joan (1950): Folklore de Catalunya: Rondallística. Barcelona: Selecta.

BELTRAN, Rafael (2007): Rondalles populars valencianes. Antologia, catàleg i estudi dins la tradició del folklore universal. Valencia: Universitat de València.

BERTRAN I BROS, Pau (1996): El rondallari català. Barcelona: Alta Fulla.

CAMPS I MERCADAL, Francesc (2007): Folklore menorquí: de la pagesia. Tom I. Maó: Institut Menorquí d’Estudis.

CASTEL, François (1987): Comienzos. Los once primeros capítulos del Génesis. Estella: Verbo Divino.

CASTELLÓ GUASCH, Joan (2004): Rondalles eivissenques de quan el Bon Jesús anava pel món. Eivissa: Institut d’Estudis Eivissencs.

DÍEZ MACHO, Alejandro (1983 and 1987): Apócrifos del Antiguo Testamento. Vols. II and V. Madrid: Ediciones Cristiandad.

FERRER GINARD, Andreu (2009): Llegendes de les Balears. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

GOLSTEIN, David (1991): Mitologia jueva. Barcelona: La Magrana.

GONZÁLEZ I CATURLA, Joaquim (1985): “Per què hi ha rics i pobres?”. In Rondalles de l’Alacantí: contes populars. Alacant: Institut d’Estudis Joan Gil Albert.

HART, Georges (2003): Mitos egípcios. Madrid: Akal.

MCCALL, Erietta (1999): Mitos mesopotámicos. Madrid: Akal.

MESTRES, Apel·les (2009) [1895]: Tradicions. Edited by Joan ARMANGUÉ. Valls: Cossetània.

ORIOL, Carme; Josep M. PUJOL (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

ORIOL, Carme; Josep M. PUJOL (2008): Index of Catalan Folktales. Folklore Fellows’ Communications 294. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

RondCat: Cercador de la rondalla catalana. Arxiu de Folklore, Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili http://rondcat.arxiudefolklore.cat" target="_blank">http://rondcat.arxiudefolklore.cat [last access: February 2013].

SANTOS OTERO, Aurelio (1993): Los Evangelios apócrifos. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

UTHER, Hans-Jörg (2004) [ATU]: The Types of International Folktales. A Classification and Bibliography. Based on the System of Antti Aarne and Stith Thompson. 3 vols. Folklore Fellows’ Communications 284-285-286. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.




DOI: https://doi.org/10.17345/elop2013213-225