Entrevista a David Duran
Número
Secció
Paraules clau:
aprenentatge entre iguals, aprenentatge cooperatiu, tutoria entre iguals, mètode Puzle, Observació entre iguals, xarxes d’aprenentatge entre docents
Publicat
Resum
Entrevista a David Duran, catedràtic de la UAB i coordinador del GRAI, grup referent en l’aprenentatge entre iguals, l’aprenentatge cooperatiu, l’educació inclusiva i la codocència. Duran subratlla que la cooperació no sorgeix espontàniament, sinó que cal estructurar-la i facilitar guies que orientin les interaccions entre alumnes. Assenyala que el docent no ha d’aplicar l’aprenentatge cooperatiu, sinó copsar-ne bé les bases i ajustar-les a les necessitats i el context dels alumnes, cosa que fa imprescindible el seu coneixement professional. També destaca els beneficis del programa Llegim en parella en la millora de la comprensió i l’autoconcepte lector mitjançant la tutoria entre iguals, ressalta que l’aprensenyar genera un procés cognitiu profund, i esclareix el funcionament i els profits del mètode Puzle. En la formació docent, advoca per un aprenentatge experiencial de la cooperació, que també inclogui les didàctiques específiques, i defensa que hem d’anar cap a un model de docent més col·laboratiu. En recerca, investiga l’aprenentatge entre iguals com a eina inseparable per aprendre contingut, i destaca que som a la tercera generació d’estudis, centrats en els mecanismes que el fan efectiu; apunta que les xarxes d’aprenentatge entre docents i entre escoles seran clau per a la millora educativa, i realça l’Observació entre iguals com una eina fonamental per a la millora de la pràctica docent. Finalment, insisteix en la necessitat d’una educació basada en evidències, amb més recerca contextualitzada i pràctica informada, i que cal crear espais de col·laboració entre docents i investigadors i millorar la divulgació del coneixement mitjançant el periodisme educatiu.
Agències de suport
NoLlicència
The journal Comunicació Educativa is published under a Creative Commons licence.
Descàrregues
Referències
Aronson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J., i Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Sage.
Corcelles-Seuba, M., Ribosa, J., Oller, M., i Duran, D. (2023). Escrivim en parella a través de la tutoria entre iguals. Revista de didáctica de la llengua i de la literatura, 96, 81-90.
Damon, W., i Phelps, E. (1989). Critical distinctions among three approaches to peer education. International Journal of Educational Research, 13(1), 9-19.
Duran, D. (2016). Aprensenyar. Evidències i implicacions educatives d’aprendre ensenyant. ICE Universitat de Barcelona i Horsori Editorial.
Duran, D., i Miquel, E. (2024). Codocència: concepte, formes i millores de pràctiques. Guix: Elements d’acció educativa, 508, 10-15.
Duran, D., i Monereo, C. (2021). Entramat: Mètodes d’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu. Horsori.
Duran, D., i Vidal, V. (2004). Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. Un método de aprendizaje cooperativo para la diversidad en secundaria. Graó.
Duran, D., Corcelles, M., i Miquel, E. (2020). L’observació entre iguals com a mecanisme de desenvolupament professional docent: La percepció dels participants de la Xarxa de Competències Bàsiques. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 53, 48-59. https://doi.org/10.32093/ambits.vi53.2636
Duran, D., Corcelles, M., i Miquel, E. (2021). Estructures d’aprenentatge col·laboratiu entre docents: Oportunitats de desenvolupament professional docent en el dia a dia. Guix, 481, 39-43.
Duran, D., Flores, M., i Ribosa, J. (2023). Resultados en comprensión lectora de diez años de “Llegim en parella”. Aula de innovación educativa, 333, 36-42.
Duran, D., Flores, M., Oller, M., Corcelles, M., Miquel, E., i Blanch, S. (2018). Llegim i escrivim en parella: Tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la competència comunicativa. Horsori.
Flores Coll, M. (2012). Llegim en parella. Influència de la tutoria entre iguals en la comprensió i l’autoconcepte lector [Tesi doctoral]. UAB. http://hdl.handle.net/10803/120513
Flores, M., Duran, D., i Albarracín, Ll. (2016). (En)Raonem en parella. Tutoria entre iguals per a la resolució cooperativa de problemes quotidians. Horsori. Horsori Editorial.
Flores, M., Ribosa, J., i Duran, D. (2024). How does peer tutoring contribute to the development of reading comprehension? Evidence from ten years of practice. Revista de Psicodidáctica, 29(2), 176-184. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2024.05.003
Grisham, D., i Molinelli, P. (2001). Cooperative learning. Professional’s guide. Teacher Created Materials, Inc.
Irigoyen, A. (2021). Entrevista a Sylvain Connac. Comunicació Educativa, 34, 7-51. https://doi.org/10.17345/comeduc20217-51
Irigoyen, A. (2022). Entrevista a Philippe Meirieu. Comunicació Educativa, 35, 9-57. https://doi.org/10.17345/comeduc20229-57
Irigoyen, A. (2023). La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l’aprenentatge cooperatiu i les “pédagogies coopératives” [Tesi doctoral]. URV. http://hdl.handle.net/10803/689820
Irigoyen, A., i Connac, S. (2023). L’aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives: dues concepcions diferents de treballar en grup cooperatiu. Comunicació Educativa, 36, 99-125. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3300
Irigoyen, A., i Gauthié, C. (2023). Entrevista amb Bruno Robbes. Comunicació Educativa, 36, 9-73. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3277
Johnson, D. W., Johnson, R. T., i Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.
Kagan, S., i Kagan, M. (2013). Kagan Cooperative Learning Structures. Kagan Publishing.
Oller, M., i Duran, D. (Coord.) (2022). L’observació entre iguals en la Xarxa de Competències: Un instrument per a la millora docent [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=I-ypex8-hQk
Quiñones-Ramírez, F., Duran, D., i Viladot, L. (2023). Co-teaching with high school students for music teaching. Education Sciences, 13(10), 972. https://doi.org/10.3390/educsci13100972
Palincsar, A., i Brown, A. (1984). Reciprocal Teaching of Comprehension-fostering and Metacognitive Strategies. Cognition and Instruction, 1, 117–175.
Pujolàs, P. (2012). Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar: el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut. Suports: revista catalana d’educació especial i atenció a la diversitat, 12, 21-37. https://raco.cat/index.php/Suports/article/view/120854
Pujolàs, P., i Lago, J. R. (2018). Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. El Programa CA/AC (Cooperar para aprender/Aprender a cooperar). Octaedro.
Ribosa, J. (2023). Estudiants que aprenen ensenyant quan creen materials didàctics per a altres persones. Aprensenyar de forma indirecta en contextos naturals [Tesi doctoral]. UAB. http://hdl.handle.net/10803/689914
Ribosa, J., i Duran, D. (2023). Projecte Bikos: Aprendre ensenyant creant videotutorials. UAB. https://ddd.uab.cat/record/274691 [Consulta: 3 de setembre de 2024].
Rosselló, M. R., i de la Iglesia, B. (2021). El feedback entre iguales y su incidencia en el desarrollo profesional docente. Revista Complutense de Educación, 32(3), 371-382. https://doi.org/10.5209/rced.70173
Sharan, Y. (2010). Cooperative Learning for Academic and Social Gains: valued pedagogy, problematic practice. European Journal of Education, 45(2), 300–310. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01430.x
Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Aiqué.
Topping, K. J., Buchs, C., Duran, D., i van Keer, H. (2017). Effective Peer Learning. From Principles to Practical Implementation. Routledge.
Torrego, J. C., i Monge, C. (coords.) (2018). Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo. Síntesis.
EACoop: Ensenyament-aprenentatge des dels valors cooperatius https://eacoop.blogspot.com/ [Consulta: 29 de juliol de 2024].
GRAI: Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals https://webs.uab.cat/grai/ [Consulta: 29 de juliol de 2024].
Observació entre iguals: https://www.observacioentreiguals.com/ [Consulta: 3 de setembre de 2024].