Entrevista a David Duran

Número

Secció

Converses

Autors/ores

  • Albert Irigoyen Universitat Rovira i Virgili

Paraules clau:

aprenentatge entre iguals, aprenentatge cooperatiu, tutoria entre iguals, mètode Puzle, Observació entre iguals, xarxes d’aprenentatge entre docents

Publicat

04-12-2024

Resum

Entrevista a David Duran, catedràtic de la UAB i coordinador del GRAI, grup referent en l’aprenentatge entre iguals, l’aprenentatge cooperatiu, l’educació inclusiva i la codocència. Duran subratlla que la cooperació no sorgeix espontàniament, sinó que cal estructurar-la i facilitar guies que orientin les interaccions entre alumnes. Assenyala que el docent no ha d’aplicar l’aprenentatge cooperatiu, sinó copsar-ne bé les bases i ajustar-les a les necessitats i el context dels alumnes, cosa que fa imprescindible el seu coneixement professional. També destaca els beneficis del programa Llegim en parella en la millora de la comprensió i l’autoconcepte lector mitjançant la tutoria entre iguals, ressalta que l’aprensenyar genera un procés cognitiu profund, i esclareix el funcionament i els profits del mètode Puzle. En la formació docent, advoca per un aprenentatge experiencial de la cooperació, que també inclogui les didàctiques específiques, i defensa que hem d’anar cap a un model de docent més col·laboratiu. En recerca, investiga l’aprenentatge entre iguals com a eina inseparable per aprendre contingut, i destaca que som a la tercera generació d’estudis, centrats en els mecanismes que el fan efectiu; apunta que les xarxes d’aprenentatge entre docents i entre escoles seran clau per a la millora educativa, i realça l’Observació entre iguals com una eina fonamental per a la millora de la pràctica docent. Finalment, insisteix en la necessitat d’una educació basada en evidències, amb més recerca contextualitzada i pràctica informada, i que cal crear espais de col·laboració entre docents i investigadors i millorar la divulgació del coneixement mitjançant el periodisme educatiu.

Agències de suport

No

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Aronson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J., i Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Sage.

Corcelles-Seuba, M., Ribosa, J., Oller, M., i Duran, D. (2023). Escrivim en parella a través de la tutoria entre iguals. Revista de didáctica de la llengua i de la literatura, 96, 81-90.

Damon, W., i Phelps, E. (1989). Critical distinctions among three approaches to peer education. International Journal of Educational Research, 13(1), 9-19.

Duran, D. (2016). Aprensenyar. Evidències i implicacions educatives d’aprendre ensenyant. ICE Universitat de Barcelona i Horsori Editorial.

Duran, D., i Miquel, E. (2024). Codocència: concepte, formes i millores de pràctiques. Guix: Elements d’acció educativa, 508, 10-15.

Duran, D., i Monereo, C. (2021). Entramat: Mètodes d’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu. Horsori.

Duran, D., i Vidal, V. (2004). Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. Un método de aprendizaje cooperativo para la diversidad en secundaria. Graó.

Duran, D., Corcelles, M., i Miquel, E. (2020). L’observació entre iguals com a mecanisme de desenvolupament professional docent: La percepció dels participants de la Xarxa de Competències Bàsiques. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 53, 48-59. https://doi.org/10.32093/ambits.vi53.2636

Duran, D., Corcelles, M., i Miquel, E. (2021). Estructures d’aprenentatge col·laboratiu entre docents: Oportunitats de desenvolupament professional docent en el dia a dia. Guix, 481, 39-43.

Duran, D., Flores, M., i Ribosa, J. (2023). Resultados en comprensión lectora de diez años de “Llegim en parella”. Aula de innovación educativa, 333, 36-42.

Duran, D., Flores, M., Oller, M., Corcelles, M., Miquel, E., i Blanch, S. (2018). Llegim i escrivim en parella: Tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la competència comunicativa. Horsori.

Flores Coll, M. (2012). Llegim en parella. Influència de la tutoria entre iguals en la comprensió i l’autoconcepte lector [Tesi doctoral]. UAB. http://hdl.handle.net/10803/120513

Flores, M., Duran, D., i Albarracín, Ll. (2016). (En)Raonem en parella. Tutoria entre iguals per a la resolució cooperativa de problemes quotidians. Horsori. Horsori Editorial.

Flores, M., Ribosa, J., i Duran, D. (2024). How does peer tutoring contribute to the development of reading comprehension? Evidence from ten years of practice. Revista de Psicodidáctica, 29(2), 176-184. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2024.05.003

Grisham, D., i Molinelli, P. (2001). Cooperative learning. Professional’s guide. Teacher Created Materials, Inc.

Irigoyen, A. (2021). Entrevista a Sylvain Connac. Comunicació Educativa, 34, 7-51. https://doi.org/10.17345/comeduc20217-51

Irigoyen, A. (2022). Entrevista a Philippe Meirieu. Comunicació Educativa, 35, 9-57. https://doi.org/10.17345/comeduc20229-57

Irigoyen, A. (2023). La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l’aprenentatge cooperatiu i les “pédagogies coopératives” [Tesi doctoral]. URV. http://hdl.handle.net/10803/689820

Irigoyen, A., i Connac, S. (2023). L’aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives: dues concepcions diferents de treballar en grup cooperatiu. Comunicació Educativa, 36, 99-125. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3300

Irigoyen, A., i Gauthié, C. (2023). Entrevista amb Bruno Robbes. Comunicació Educativa, 36, 9-73. https://doi.org/10.17345/comeduc36.3277

Johnson, D. W., Johnson, R. T., i Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Kagan, S., i Kagan, M. (2013). Kagan Cooperative Learning Structures. Kagan Publishing.

Oller, M., i Duran, D. (Coord.) (2022). L’observació entre iguals en la Xarxa de Competències: Un instrument per a la millora docent [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=I-ypex8-hQk

Quiñones-Ramírez, F., Duran, D., i Viladot, L. (2023). Co-teaching with high school students for music teaching. Education Sciences, 13(10), 972. https://doi.org/10.3390/educsci13100972

Palincsar, A., i Brown, A. (1984). Reciprocal Teaching of Comprehension-fostering and Metacognitive Strategies. Cognition and Instruction, 1, 117–175.

Pujolàs, P. (2012). Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar: el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut. Suports: revista catalana d’educació especial i atenció a la diversitat, 12, 21-37. https://raco.cat/index.php/Suports/article/view/120854

Pujolàs, P., i Lago, J. R. (2018). Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. El Programa CA/AC (Cooperar para aprender/Aprender a cooperar). Octaedro.

Ribosa, J. (2023). Estudiants que aprenen ensenyant quan creen materials didàctics per a altres persones. Aprensenyar de forma indirecta en contextos naturals [Tesi doctoral]. UAB. http://hdl.handle.net/10803/689914

Ribosa, J., i Duran, D. (2023). Projecte Bikos: Aprendre ensenyant creant videotutorials. UAB. https://ddd.uab.cat/record/274691 [Consulta: 3 de setembre de 2024].

Rosselló, M. R., i de la Iglesia, B. (2021). El feedback entre iguales y su incidencia en el desarrollo profesional docente. Revista Complutense de Educación, 32(3), 371-382. https://doi.org/10.5209/rced.70173

Sharan, Y. (2010). Cooperative Learning for Academic and Social Gains: valued pedagogy, problematic practice. European Journal of Education, 45(2), 300–310. https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01430.x

Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Aiqué.

Topping, K. J., Buchs, C., Duran, D., i van Keer, H. (2017). Effective Peer Learning. From Principles to Practical Implementation. Routledge.

Torrego, J. C., i Monge, C. (coords.) (2018). Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo. Síntesis.

EACoop: Ensenyament-aprenentatge des dels valors cooperatius https://eacoop.blogspot.com/ [Consulta: 29 de juliol de 2024].

GRAI: Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals https://webs.uab.cat/grai/ [Consulta: 29 de juliol de 2024].

Observació entre iguals: https://www.observacioentreiguals.com/ [Consulta: 3 de setembre de 2024].

Com citar

Entrevista a David Duran. (2024). Comunicació Educativa, 37, 11-44. https://doi.org/10.17345/comeduc37.4029

Articles similars

1-10 de 184

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.

Trameses

Si voleu publicar en alguna de les nostres capçaleres, cal que us poseu en contacte amb cada revista mitjançant el vostre correu electrònic.

Saber més

Fer una tramesa

Desenvolupat per

Darreres publicacions

Paraules clau