L’Aprenentatge Basat en el Disseny de Jocs: els reptes de dues mestres a l’hora d’ensenyar a través del joc

Número

Secció

Articles

Autors/ores

  • Laura Martín Ferrer Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
  • Arnau Amat Vinyoles Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya

Paraules clau:

formació inicial de mestres, aprenentatge basat en jocs, didàctica de les ciències

Publicat

04-12-2024

Resum

Tot i que els jocs són una eina valuosa per a l’ensenyament de les ciències, encara hi ha poca investigació sobre les experiències de disseny de jocs per construir coneixement científic. Aquest estudi explora com dues mestres de primària en formació inicial reflexionen sobre l’experiència de dissenyar una activitat de joc científic dins d’una Situació d’Aprenentatge. Des d’un enfocament interpretatiu i sociocultural, es van recollir dades qualitatives de les experiències del grup a partir de grups focals en dos moments del procés de disseny. Els resultats mostren: a) les diferents concepcions de les mestres sobre l’ús dels jocs per ensenyar ciències; b) quatre reptes que encaren durant el procés de dissenyar un joc per ensenyar ciències. El context d’aprenentatge de disseny de joc va propiciar la reflexió entorn a les orientacions didàctiques per a la construcció del coneixement científic de les futures mestres de primària.

Agències de suport

No

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

ABELL, S. K., APPLETON, K., I HANUSCIN, D. L. (eds.). (2010). Handbook of research on science education. Routledge.

ALKLIND TAYLOR, A.-S. (2014). Facilitation matters: A framework for instructor-led serious gaming. Ph. D. Thesis at the School of Informatics. University of Skövde.

ALLSOP, Y., I JESSEL, J. (2015). Teachers’ Experience and Reflections on Game-Based Learning in the Primary Clasroom: Views from England and Italy. International Journal of Game-Based Learning, 5(1), 1–71.

APPLETON, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33, 1–25.

ARNAB, S., MINOI, J. L., MOHAMAD, F., MORINI, L., I CLARKE, S. (2019). Creativeculture: Can teachers be game designers? Dins L. Elbaek, G. Majgaard, A. Valente, i S. Khalid (eds.), Proceedings of the 13th International Conference on Game Based Learning, ECGBL 2019 (32–40). Dechema e.V.

BARAB, S. A., I DEDE, C. (2007). Games and immersive participatory simulations for science education: An emerging type of curricula. Journal of Science Education and Technology, 16(1), 1–3.

BARAB, S. A., GRESALFI, M., I INGRAM-GOBLE, A. (2010). Transformational play: Using games to position person, content, and context. Educational Researcher, 39(7), 525–536.

CABRERO, D., LÓPEZ, C., I SANTISTEBAN, S. (2015). Virus! [Joc de taula]. Tranjis Games.

CHMIEL, M. (2009). Game design towards scientific literacy. International Journal Cognition and Technology, 14(2)–15(1), 32–42.

CROOKALL, D., I THORNGATE, W. (2009) Acting, knowing, learning, simulating, gaming. Simulation & Gaming, 40(1), 8–26.

CSÍKSZENTMIHÁLYI, M. (1990) Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper & Row.

DEWEY, J. (2004) Experiencia y educación. Biblioteca Nueva.

ESPAÑA, E., RUEDA, J. A., I BLANCO, A. (2013). Juego de rol sobre el calentamiento global. Actividades de enseñanza realizadas por estudiantes de ciencias del Máster en Profesorado de Secundaria. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(núm. extraordinari), 763–779.

FONCUBIERTA, J. M., I RODRÍGUEZ, C. (2014). Didáctica de la gamificación en la clase de español. Edi Numen, 1–8.

GEE, J. P. (2003). What Video Games Have to Teach Us About Learning. Palgrave.

HONEY, M. A., I HILTON, M. (eds.). (2011). Learning science through computer games and simulations. The National Academies Press.

HUIZINGA, J. (1972). Esencia y significación del juego como fenómeno cultural. Homo ludens, p. 11–44. Alianza Editorial.

JORBA, J., I SANMARTÍ, N. (1994). Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Ministerio de Educación y Cultura.

KAFAI, Y. (2006). Playing and making games for learning: Instructionist and constructionist perspectives for game studies. Games and Culture, 1(1).

KARADAG, R. (2015). Pre-service teachers’ perceptions on game-based learning scenarios in primary reading and writing instruction courses. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 185–200.

KIM, B., PARK, H., I BAEIK, Y. (2009). Not just fun, but serious strategies: using meta-cognitive strategies in game-based learning. Computers & Education, 52, 800–810.

MartÍN-FERRER, L., AMAT, A., ESPINET, E., I BELLOCCHI, A. (2023). Disseny i implementació d’activitats de joc per aprendre ciències: Experiències emocionals de mestres en formació inicial [Tesi doctoral]. Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya.

MAYRING, P. (2019). Qualitative Content Analysis: Demarcation, Varieties, Developments. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research, 20(3).

MELLADO, V., BORRACHERO, A. B., BRÍGIDO, M., MELO, L. V., DÁVILA, M. A., CAÑADA, F., CONDE, M. C., COSTILLO, E., CUBERO, J., ESTEBAN, R., MARTÍNEZ, G., RUIZ, C., SÁNCHEZ, J., GARRITZ, A., MELLADO, L., VÁZQUEZ, B., JIMÉNEZ, R., I BERMEJO, M. L. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32 (3), 11–36.

RIPOLL, O. (2006). El joc com una eina educativa. Revista d’intervenció Socioeducativa, 33, 11–27.

ROMERO, M., ARNAB, S., DE SMET, C., MOHAMAD, F., MINOI, J. L., I MORINI, L. (2019). Assessment of Co-Creativity in the Process of Game Design. Electronic Journal of e-Learning, 17(3), 199–206.

STAALDUINEN, J. P. V., I FREITAS, S. D. (2011) A game-based learning framework: Linking game design and learning outcomes. Dins Khine, M.S. (ed.), Learning to Play: Exploring the Future of Education with Video Games, Peter Lang Publishing Inc.

VIDAL, G. (2023). Ecosistemas [Joc de taula]. Class Games.

WEITZE, C. L. (2014) Developing Goals and Objectives for Gameplay and Learning. Dins K. Schrier (ed.), Learning, Education and Games: Volume One: Curricular and Design Considerations (vol. 1, p. 225–249). Carnegie Mellon.

WERBACH, K., I HUNTER, D. (2012). For the win: How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press.

WILSON, K. A., BEDWELL, W. L., LAZZARA, E. H., SALAS, E., BURKE, C. S., ESTOCK, J., …, I CONKEY, C. (2009). Relationships between game attributes and learning outcomes: Review and research proposals. Simulation & Gaming: An Interdisciplinary Journal, 40, 217–266.

YOUNG, M. F., SLOTA, S., CUTTER, A. B., JALETTE, G., MULLIN, G., LAI, B., SIMEONI, Z., TRAN, M., I YUKHYMENKO, M. (2012) Our princess is in another castle: A review of trends in serious gaming for education. Review of Educational Research, 82, 61–89.

Com citar

L’Aprenentatge Basat en el Disseny de Jocs: els reptes de dues mestres a l’hora d’ensenyar a través del joc. (2024). Comunicació Educativa, 37, 171-194. https://doi.org/10.17345/comeduc37.4016

Articles similars

1-10 de 515

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.

Trameses

Si voleu publicar en alguna de les nostres capçaleres, cal que us poseu en contacte amb cada revista mitjançant el vostre correu electrònic.

Saber més

Fer una tramesa

Desenvolupat per

Darreres publicacions

Paraules clau