Parlar-Llegir-Escriure a la universitat: pràctiques cooperatives a les classes de francès de la llicenciatura de Ciències de l’Educació a la Universitat Paul-Valéry de Montpeller

Número

Secció

Articles

Autors/ores

  • Carole Gauthié Universitat Paul-Valéry Montpeller 3 – LIRDEF i EFTS

Paraules clau:

pedagogies cooperatives, cooperació, didàctica del francès, ensenyament universitari, França

Publicat

04-12-2024

Resum

Aquest article explora la integració de pràctiques cooperatives en l’ensenyament del francès dins de la llicenciatura en Ciències de l’Educació i la Formació de la Universitat Paul-Valéry 3 de Montpeller. L’objectiu és aportar a l’alumnat coneixements multidisciplinaris sobre els processos educatius, els sistemes escolars i els mètodes pedagògics, alhora que s’estudien les polítiques educatives i els diferents conceptes mitjançant les aportacions de la didàctica del francès. El plantejament educatiu adoptat s’inspira en les pedagogies cooperatives, successores de l’Escola Nova, així com les tendències educatives iniciades per Freinet i Oury. La cooperació es presenta com una manera d’enriquir l’aprenentatge de les competències lingüístiques i implicar els estudiants en un procés d’aprenentatge interactiu i social. Les unitats didàctiques proposen diferents exercicis pràctics que afavoreixen una comprensió profunda de la llengua francesa i els seus usos, alhora que desenvolupen les competències socials i interactives essencials per al futur professional dels estudiants. L’enfocament Parlar-Llegir-Escriure es fonamenta en un plantejament holístic. Es conclou que les pràctiques cooperatives són possibles i desitjables per a l’ensenyament del francès a la universitat, atès que ofereixen importants beneficis pedagògics i socials. Aquestes pràctiques afavoreixen un entorn d’aprenentatge dinàmic, on cada alumne pot contribuir i aprendre dels altres, destacant la interdependència positiva, la responsabilitat individual i col·lectiva i les interaccions de suport. La cooperació enriqueix l’aprenentatge de les competències lingüístiques i prepara els estudiants en una formació completa i enriquidora en l’àmbit de les ciències humanes i de l’educació.

Agències de suport

No

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

BAPTISTE, L. (2015). L’enseignement de l’écrit : pratiques et perspectives pédagogiques. Retz.

CONNAC, S. (2012). La personnalisation des apprentissages : différencier et coopérer en classe. ESF Éditeur.

CONNAC, S. (2017). La coopération entre élèves. Editions Canopé.

CONNAC, S. (2021). La cooperación entre el alumnado. Montaber-Marge Books.

CONNAC, S. (2024). Écrire-lire en coopération : intérêt et démarches. Animation et Education, 300. https://www2.occe.coop/animation-education-300

CONNAC, S., I IRIGOYEN, A. (2023). Apprentissage coopératif ou pédagogies coopératives ? Éducation et socialisation, 67. https://doi.org/10.4000/edso.22840

FÈVE, A. (2006). L’après-coup de la mémoire. Revue Française de Psychanalyse, 70(3), 759–766. https://doi.org/10.3917/rfp.703.0759

FREINET, C. (1960). Le texte libre (Bibliothèque de l’école moderne n° 3). Editions de l’école moderne française.

FREUD, S. (1939). L’Homme Moïse et la religion monothéiste. Gallimard.

GRANDATY, M. (2016). Pratiques coopératives et apprentissage : théorie et mise en œuvre. Hachette Éducation.

IRIGOYEN, A. (2021). Entrevista a Sylvain Connac. Comunicació Educativa, 34, 7–51. https://doi.org/10.17345/comeduc347-51

LAPLANCHE, J., I PONTALIS, J.-B. (1967). Après-coup. Dins J. Laplanche, i J.-B. Pontalis (dir.), Vocabulaire de psychanalyse (p. 35–37). Presses universitaires de France.

NADER, K. (2003). Memory traces unbound. Trends Neurosciences, 26, 65–76. https://doi.org/10.1016/S0166-2236(02)00042-5

PATERNOTTE, C. (2017). Agir ensemble - Fondements de la coopération. Vrin.

POINSOT, O. (2016). Le droit des personnes accueillies ou accompagnées : les usagers dans l’action sociale et médico-sociale. LEH Bordeaux.

SAURY, J. (2008). La coopération dans les situations d’intervention, de performance et d’apprentissage en contexte sportif. Note de synthèse en vue de l’habilitation à diriger des recherches en sciences de l’éducation. Universitat de Nantes.

VYGOTSKI, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

ZAKHARTCHOUK, J.-M. (2017). Apprendre avec les autres. ESF Sciences Humaines.

Com citar

Parlar-Llegir-Escriure a la universitat: pràctiques cooperatives a les classes de francès de la llicenciatura de Ciències de l’Educació a la Universitat Paul-Valéry de Montpeller. (2024). Comunicació Educativa, 37, 124-140. https://doi.org/10.17345/comeduc37.4014

Articles similars

1-10 de 454

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.

Articles més llegits del mateix autor/a

Trameses

Si voleu publicar en alguna de les nostres capçaleres, cal que us poseu en contacte amb cada revista mitjançant el vostre correu electrònic.

Saber més

Fer una tramesa

Desenvolupat per

Darreres publicacions

Paraules clau